GDP Malaysia (2017-2022)

 




GDP Malaysia adalah nilai keseluruhan produk dan perkhidmatan yang dihasilkan oleh ekonomi Malaysia dalam satu tahun. Berikut adalah perbezaan GDP Malaysia dalam tiga tahun terkini:
  1. Pada tahun 2020, GDP Malaysia menurun sebanyak 5.6% berbanding dengan tahun sebelumnya (2019) akibat daripada kesan pandemik COVID-19 yang melanda dunia.
  2. Pada tahun 2019, GDP Malaysia meningkat sebanyak 4.3% berbanding dengan tahun sebelumnya (2018) dengan sektor perkhidmatan dan pembinaan menjadi pendorong utama dalam pertumbuhan ekonomi.
  3. Pada tahun 2018, GDP Malaysia meningkat sebanyak 4.7% berbanding dengan tahun sebelumnya (2017) dengan sektor perkhidmatan dan pembinaan menjadi sektor pendorong pertumbuhan utama.

Puncanya turunnya GDP Malaysia pada tahun 2020 adalah disebabkan oleh kesan pandemik COVID-19 yang melanda dunia yang menyebabkan sekatan pergerakan dan perniagaan, pengurangan aktiviti ekonomi serta kelemahan permintaan domestik dan global. Bagaimanapun, dengan usaha pemulihan ekonomi dan pelaksanaan Program Transformasi Ekonomi (PTE) Malaysia, GDP Malaysia dijangka akan pulih pada masa yang akan datang.


Terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi perubahan dalam GDP (Gross Domestic Product) Malaysia. Faktor utama yang mempengaruhi perubahan dalam GDP Malaysia termasuk:

  1. Perubahan dalam permintaan pengguna - Permintaan pengguna adalah salah satu faktor yang mempengaruhi GDP. Jika terdapat peningkatan dalam permintaan, ini akan meningkatkan pengeluaran dan memacu pertumbuhan ekonomi. Di sisi lain, penurunan dalam permintaan akan memperlambat pertumbuhan ekonomi.
  2. Perubahan dalam eksport - Eksport adalah sumber pendapatan yang penting bagi Malaysia. Jika terdapat peningkatan dalam eksport, ini akan membawa kepada peningkatan dalam pengeluaran dan pertumbuhan ekonomi. Tetapi, jika terdapat penurunan dalam permintaan untuk eksport, ini akan memberi kesan negatif pada ekonomi Malaysia.
  3. Perubahan dalam kadar faedah - Kadar faedah mempengaruhi pengeluaran dan pelaburan. Jika kadar faedah rendah, pengeluaran dan pelaburan cenderung meningkat, yang pada gilirannya memacu pertumbuhan ekonomi. Jika kadar faedah tinggi, pengeluaran dan pelaburan cenderung menurun, yang pada gilirannya dapat memperlambat pertumbuhan ekonomi.
  4. Perubahan dalam kadar pertukaran mata wang - Kadar pertukaran mata wang mempengaruhi nilai eksport dan import. Jika mata wang Malaysia mengalami penguatan, maka eksport menjadi lebih mahal dan import menjadi lebih murah. Ini boleh memberi kesan negatif pada pertumbuhan ekonomi.
  5. Perubahan dalam politik dan kestabilan ekonomi - Kestabilan politik dan ekonomi sangat penting untuk pertumbuhan ekonomi jangka panjang. Jika terdapat ketidakstabilan politik atau ketidakstabilan ekonomi, ini dapat mengurangkan keyakinan pelabur dan pengeluar dan mengurangkan pertumbuhan ekonomi.



Pada tahun 2020, Malaysia mengalami penurunan GDP sebesar 5.6% disebabkan oleh pandemi COVID-19 yang mempengaruhi ekonomi global dan domestik. Namun, pada tahun 2021, Malaysia telah melaporkan pertumbuhan positif dengan GDP sebesar 4.5% disebabkan oleh program pemulihan ekonomi negara dan pelancaran vaksin COVID-19. Pada tahun 2022, Malaysia dijangka melihat pertumbuhan lebih lanjut dengan ramalan pertumbuhan GDP sebanyak 5.5%. Walaupun begitu, faktor luaran seperti ketidakstabilan politik dan keadaan ekonomi global yang tidak menentu masih mempengaruhi pertumbuhan GDP Malaysia pada masa depan.





Post a Comment

Previous Post Next Post

Contact Form